13 Dec 2015

DIPLOMA? LAKU ?

Assalamualaikum. People must be wondering, and have some silly stigmas on diploma.
banyak salah anggap, mengatakan diploma ni tak laku, tak ada market, and I was likeee .. get your fact right people! Just because you never experienced diploma, dont falsify things :)

 Diploma, a deeper foundation to degree, 100x better than foundation/matrices. 
eh! jangan salah anggap. saya tak cakap asasi matrik ni tak bagus, saya pernah rasa asasi, dan saya pernah rasa diploma dalam hidup saya. ya benar, asasi pantas, sepantas nya, diploma takes 3 years, pls bear in mean, 2 years difference memang membawa makna. kami belajar lebih banyak benda, better in lab. technique, better in academic writing and of course we learned much deeper and numerous subjects. Ada orang pandang diploma sebelah mata. Ada yg berfikiran terbuka dan macam-macam lagi la, tapi itu semua terpulang. Hak individu. Cuma saya ada benda nak share la sikit kalau cakap diploma tak laku,

saya tamat praktikal 24 July 2015. tamat praktikal TANPA transcript penuh. 
transcript penuh akan dapat pada 15/11/2015 (sekarang dh dapat la). walaupun saya tak habis pon lagi diploma, saya diterima kerja sebagai Assistant Officer di Mycology Section, R&D Department dekat sebuah syarikat yang besar (banyak cawangan di seluruh dunia). saya bukan nak berbangga, tapi bagi saya, ini satu SURPRISE sebab saya tak ada result sem akhir, tetapi masih diterima masuk dan menutup terus pandangan orang sekeliling saya pasal diploma. dulu ramai yang bising, eh, kenapa quit asasi, kalau sambung dah tahun 3 dah degree. Pls, to all diploma student, jangan fikir sangat tanggapan kuno orang sekeliling, stick to where you are now and dont stop loving what youre doing for life, never regret. 

though masih belum graduate, aku dapat jugak professional job macam tu, and i really love the job :) till now, masih simpan segala logbook, my recorded picture for report and conducting some mini project with my colleague. 

so sesiapa pelajar diploma yang berhasrat utk tidak sambung degree, tidak apa! pasaran kerja masih luas utk pelajar diploma! teruskan usaha! utk pelajar asasi sedia ada, please be consistent with your study to ensure that you can pursue degree in the field you like. 

setiasa fasa ada pro dan cons, kalau asyik fikir negative, maka negative la dia.
kalau fikir positive, maka positive la dia :) inshaAllah.

so this picture is when i was officially a stuff member in my previous company :)

3 comments:

  1. If you are looking for the best and expert strategy coaching then Lara Schmoisman is the best marketing strategist and coach, podcaster, and international speaker at laraschmoisman.com. She is helping entrepreneurs and businesses across all types of industries to stand out from the crowd and grow in the digital world.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum. Saya nak bertanya. Susah tak nak cari kerja untuk bidang mikrobiologi nowadays?

    ReplyDelete
  3. Sekarang encik bekerja sebagai ape ye?

    ReplyDelete