22 Apr 2012

ihsan terhadap binatang

maksud ihsan :Ihsan dalam hadis Nabi ialah beribadah seolah-olah kamu melihat Allah ataupun merasakan Allah melihat kita. Oleh itu ihsan ini maksudnya kita melakukan amal ibadah serta kerja dengan sehabis baik kerana apabila kita merasakan Allah melihat kita tentulah segala kerja kita akan dilakukan dengan sehabis baik.
lebih kurang macam ni la
seperti yang kita sedia maklum, ihsan boleh dilakukan kepada sesiapa sahaja sama ada ibu bapa, rakan-rakan atau mana-mana makhluk yang ada di bumi. tapi pada entri hari ni, saya lebih nak fokuskan kepada ihsan terhadap binatang! ya, ihsan yang sangat senang, iaitu ihsan terhadap binatang yang boleh dilakukan dengan mudah terutamanya di "market"(istilah orang kedah untuk tempat pembuangan sampah dimana kucing sangat banyak dibuang). kucing-kucing dekat sini banyak merempat. kadang bila ada makhluk ALLAH bernama manusia lalu, diorang akan menagih simpati untuk diberikan makanan, kadang ada yang sepak kucing-kucing tu macam mainan, tak ada sifat perikemanusiaan langsung. Tambahan pula, kucing ni binatang kesayangan Rasulullah s.a.w, dan kucing akan mendoakan rezeki kepada kita (si pembela yang menjaga kebajikannya). kenapa kita nak sepak-sepak kucing ni, mereka lapar, macam manusia. bila la kita meminta. tapi manusia ni, kalau meminta-minta, mereka 
marah yang amat. tapalah. bagi saya, kalau dah lalu gi pasar basah, beli ikan, kalau dah nampak kucing terbiar, bagi la seekor dua ikan, dapat juga pahala lebih kan? mungkin orang akan komen, "cakap boleh la" saya bukan sekadar cakap ya, saya pernah buat benda ni. apa salahnya berkongsi rezeki dengan makhluk yang lain  kan?? satu lagi pasal buang kucing, mesti pembaca pernah terlihat kan? kalau menurut islam, kalau nak buang kucing, mungkin ada sebab yang boleh diterima, buanglah di tempat yang tak membahayakan kucing (jauh dari jalan raya) dan terdapat makanan disitu, lebih baik jika kita memberikan makanan kepada kucing tu hari-hari, maknya pi letak makan dekat tempat kita bunag kucing tu la :) marilah kita sama-sama menyayangi  binatang. berbuatlah baik kepada mereka dan ingat bahawa ALLAH menyanyangi binatang, begitu jugga Rasulullah s.a.w. :)
contohilah dia, walaupun bukan islam :)


yang ni peringkat zalim