7 Aug 2012

TURN to SIMPLE !

FINALLY!
i got my courage to change my template to more simple one. i dont want to mess up my fibrous brain with all the complicated template that drag me to the coding and what so ever :) i end up my day with my fourth poem! i cant want to share with all of you. wait to my next post. i will post the poem ! so just have a look at my new template, it's so simple and neat. i love that. hope that i'll not changing my mind again about turning to a new template in very soon! insyaAllah ! so how was my day today? isn't great ?? err. how do i want to write about today.. simply that i proud to my self , i didnt  sleep during chemistry class for my 1st time ! REALLY bad, right! i need to admit my problem that rise since i stepped up my foot to university. semua orang ada masalah mengantuk dalam kelas macam aku? susah laa nak focus kalau macam ni. haha , kena kampoi semua balik bila waktu malam+tutorial+assignment. mati aku ! --, any tipsss??

i just read it on this blog , kredit to them. ada la sikit aku buat huraian sikit sikit ! oppss


Berikut adalah sedikit tips untuk mengelakkan mengantuk:
1. Bawa gula-gula getah dengan kuantiti yang mencukupi. Apabila lecture start jer, makan sekaligus 2 biji gula getah serentak. Apabila mulut aktif mengunyah, kita akan susah nak mengantuk. Keberkesannanya bergantung kepada individu.kalau tak cukup gak, bawak sebalang. ok ja kan. for sake of your self importance :)
2. Bawa bersama air masak (air mineral pun boleh!). Mengikut kajian saintifik, otak kita ini memerlukan 80% air. Kita rasa ngantuk sebab oksigen kurang ke otak, walaupun hidung kita tak berhenti henti bernafas. bila minum air, bendalir badan kembali seimbang. Ini akan mengurangkan rasa mengantuk. Berapa ramai yang sanggup buat tips ini, sila angkat tangan? tengok orang cina, rajin bawak air, orang melayu memang jarang-jarang sekali nak bawak. Kalau malas sangat beli air mineral seringgit tuh dekat kedai/kiosk.
3. Bila mengantuk dalam kelas, selepas cuba menahannya tapi ternyata gagal, maka sila keluar dari bilik kuliah dengan serta merta!! Bukan untuk balik asrama/rumah atau tidor, tapi untuk ke tandas dan basuh muka.  tak pon ambik je aroma tandas tu untuk hilangkan ngantuk !! eii.. haha..InsyaAllah tak ngantuk dah lepas ni. Nak lagi bagus ambil Wudhu.
4. Kalau mengantuk lagi setelah melakukan ketiga-tiga perkara di atas, suruh kawan sebelahurutkan bahu dan belakang. Tapi ingat, jangan sekali-kali urut leher atau belakang kepala kerana ini akan menyebabkan kawan anda tido lebih lena.
5. Kacau kawan sebelah sampai tak rasa mengantuk. Ajak bersembang, tapi mesti pandai cover line. Padahnya, tumpuan kat kelas memang out lah!! (tidak digalakkan). atau kalau nak sangat, tunggu penumbuk sulung dari kawan anda, insyaAllah, anda akan rasa lebih segar :)
6. Main conteng-conteng. Ini aku biasanya aku lakukan ketika zaman univeristi. Kiranya ia macam main mesej-mesej pun ada. Tulis, nak tanya apa-apa pastu passing. Pernah juga kantoi. Tapitu dalam cerita televisyen. Yang real, kitaorang pro maa. Kalau boleh tuh, main bluetooth guna hanphone, canggih sikit. Alah, bbm blackberry pun ok jer. Main tic toe pun ok jer. tapi jangan conteng kerusi atau meja, habis harta kerajaan ! ish ish.
7. Kalau mengantuk gak lagi, Azan jelah dalam kelas. Nanti syaitan kan lari. Kalau kawan kelas cakap kau gila, kau cakaplah, syaitan lagi gila kacau aku nak belajar. (aku tak pernah buat, gila apa!!).
8. Pergi ke kawasan yang bercahaya, kawasan yang bercahaya dapat menyegarkan mata kita yang berat bagaikan sekampit beras yang bertempek kat mata korang tu. Boelh duduk bawah lampu, kalau kelas tuh gelap. Memang nahas lah. Favorite untuk tidor.
9. Letakkan wangian aromaterapi.
Nampak on costlah pulak! Ada wangian aromaterapi yang boleh memberikan kita kesegaran yang kita perlu. Letaklah berhampiran dengan meja kerja korang sebab bau yang segar tu boleh merangsang deria bau dan juga mengurangkan rasa mengantuk. Cadangan wangian ; mint, lemon. Tapi kalau nak gempak, letak kapur barus. Haha!! kalau habis takdak, hari nak pi kuliah, jangan pakai deadoran, nanti masa mengantuk, baulah ketiak sendiri. loyaa.. jangan pengsan sudahla ya --,
10. Dengar muzik
Tapi pastikan muzik yang agak sentimental. Jangan slow, lagi cepat tertidor kang. Rock-rock pun ok gak. Biasanya budak perempuan yang buat, sebab pakai tudung boleh cover headphone. So, dalam kelas tuh duk angguk-angguk. Padahal tak paham apapun. bahaya sikit cara ni, fokus on music nanti, bukan dekat lecturer yang bermati matian mengajar :) 
11. Buat senaman
Ia dilihat berkesan, sebab bila buat senaman badan kita ataupon otot kita ni bergerak. Jadinya segala abdomen badan  kita yang malas akan terjaga dan akan mengaktifkan hormon korang. cuba korang buat senaman poco-poco pun BOLEH!!
12. Pandang sekeliling
Jangan la korang asyik fokus satu tempat , Papan hitan, papan putih depan tuh! Memang la mengantuk, kalau dalam kelas tu mengadap jek muke lecturer yang bengis tuh memang penyebab korang ngantuk. Jadi disarankan agar korang pandang la jugak sekeliling, lagi untung kalau time mengantuk ada awek lalu tepi kelas. CONFIRM celik mata korang. atau usha la awek awek mana dekat sekeliling, paling tak usha kawan sebelah, sengih sengih,. kalau kena penampaq sulong jangan tanya ! --, 

13. Banyakkan bertanya. Selain dapat elakkan mengantuk, dapat lagi kita paham (jangan terlebih paham sudah) dalam kelas tuh. Tetapi jangan tanya benda yang sama jer. Kantoi sangat tuh.
14. Tidur jer. Habis cerita. Kadang-kadang ada ectuer yang jenis tak kisah, kalau student tidor depan dia. Yang penting assignment siap dan kelas datang. Lambat masuk dan tak bagi respons dalam kelas, lain ceritanya. apa gunanya tahan mengantuk kalau tak boleh fokus sebab duk ingat tidur ja kan ! :) tidur lagi baik !


ok setakat ini ja la yeah ! berjumpa lagi kita denga sajak baru aku! nantikan!