13 Nov 2012

HARGAI

assalamualaikum :)

kalau ikut Kamus Dewan MENGHARGAI ni bermaksud : 1)memberi(menetapkan) harga, menaksir harga dan menilaikan. 2)memberi penghormatan (pujian, sanjungan dan sebagainya), menganggap penting(berfaedah).

itu kalau ikut Kamus Dewan, tapi dalam konteks perasaan (cewah) , menghargai sesama manusia, menghargai ibu bapa, menghargai guru, menghargai para sahabat yang sentiasa ada bersama kita, menghargai orang sekeliling kita. Jadi macam mana kita nak tunjukkan betapa berharganya diorang dalam dunia ni??

ibu bapa : secara general(kalau nak terang dari awal memang sangat lah banyak) diorang yang bela kita dari kecil, menyediakan keperluan kita, memeberikan kasih sayang kepada kita, diorang orang first yang memberikan kita pendidikan sejak kecil lagi. so, macam mana kita nak tunjukkan kita hargai diorang?? cukupkah sekadar berterima kasih?? so, bagi aku la kan, kita benda yang first kita kena jaga tingkah laku kita la, kita jangan sesekali MEMBERONTAK, biasalah, jiwa remaja, sentiasa ja nak memberontak, kalau lepas kena nasihat, mula la tarik muka, mula la tak nak makan, so, aku rasa aku tahu apa sebab kita tak suka sangat bila kadang kadang mak ayah kita asyik membebel dekat kita . first thought about that, we feel that our parents know nothing about of life, event though the are the one who take take of us since we are baby ! mungkin ada orang cakap pemikiran parents terlalu old school, tak update la and bla bla bla. sedar tak kita cakap camtu sebenarnya kita nak cakap parents kita tak memahami, bila balik rumah(kalau budak budak asrama) asyik bebel suruh study, dan bebel study masa tengah ada masalah dengan BF/GF(perlukah ambik pusing masalah cinta cinta ni?) sungguh tak patut, kenapa kita tak nak study, (kita rasa diri kita dah banyak belajar masa dekat asrama, so balik rumah ni nak relax la kejab), kann? bila rasa diri tu dah banyak study(kononnya) memanglah balik rumah taknak study, tapi, apa apa pon, cubalah dengar nasihat diorang, diorang nak kita berjaya dalam hidup, suruh kita belajar rajin rajin, mungkin ibu bapa kita tak dak pelajaran, hanya kerja kampung, sedangkan kita dah masuk universiti sekalipun, jangan angkuh, jangan bongkak jangan rasa diri kita dah cukup hebat, sebab tanpa diorang siapa kita? tanpa diorang kita takkan ada didunia(maksudnya mak kita lahirkan kita, tak gugurkan kita), diorang jaga kita sejak dari kandungan lagi. takkan kita nak jaga hati dan perasaan diorang pon tak boleh? seriously, permintaan diorang takkan bukan bukan, diorang nak kira belajar, berkawan dengan orang yang baik baik sebab diorang saya kita, diorang nak kita belajar, dapat kerja elok elok, dan nak tengok kita bahagia walaupun masa diorang dah takda dalam dunia ni . so hargai diorang dengan cara sedaya upaya kita cuba dengar cakap diorang, cuba hormati perasaan diorang(jangan ikut sangat sifat memberontak), sentiasa tolong diorang dekat rumah dan yang paling penting cuba menjadi anak yang SOLEH dan SOLEHAH, sentiasa mendoakan diorang dalam solat :') inysaAllah. moga moga kita mampu membahagiakan ibu bapa kita dengan sikap kita :)

guru: secara ringkas, cikgu insan yang mengajar kita membaca, mengira dan sebagainya. diorang ibu bapa kedua kita okay, diorang yang keep their eyes on us masa dekat sekolah. always take care of us more than he/she cares about her own children. tugas diorang, kerjaya diorang sangat mulia, mendidik anak bangsa, dalam usaha melahirkan pemimpin masa depan yang berjaya dan bakal menerajui tampuk pimpinan negara(ayat karangan). tanpa diorang, bolehkah kita sampai tahap sekarang? tanpa ilmu basic yang diorang ajar masa dekat sekolah, mampukah kita faham  masa dekat universiti? mampukah kita membaca dan mengira tanpa diorang? ada orang claim membaca dan mengira tu parents dia yang ajar, so senang, ur parent
is ur teacher as well, so u need to appreciate them as ur parent, and teachers at the same time. so jangan sesekali lupa jasa diorang dekat kita, mungkin cara terbaik kita hargai diorang dengan kita sentiasa melaksanakan tugasan yang diorang beri(buat ni je, at least kita menampakkan usaha kita untuk berjaya) insyaAllah, doa mereka akan bersama dengan kita dan ilmu diajarkan mereka insyaAllah mendapat berkat dan redha Allah SWT . tak semua orang mampu dapat results yang SANGAT cemerlang, mungkin ada sesetengah cakap kalau nak hargai diorang, buktikan dalam EXAM, tak semua orang mampu, bagi aku, kita kena tunjukkan yang kita serious dalam belajar dan nampakkan kesungguhan kita untuk berjaya, tu pun dah dikira sebagai menghargai dan yang paling penting, ikutklah nasihat baik yang diorang bagi, insyaAllah, dengan izinNya, kejayaan MILIK kita. Aaminn :')

kawan :  secara umum, kawan ni orang yang sentiasa bersama kita di saat kita susah senang. selalunya, orang yang stay dekat asrama akan tau betapa PERLUNYA kawan masa ada dekat asrama, diorang tempat kita kongsi masalah, tempay kita lepaskan segala apa yang terpendam dekat hati kita, kalau dekat asrama, diorang la abang, diorang kak, diorang lah doktor dan diorang la nurse. masa kita sakit, diorang tolong jadi doktor, mai check suhu badan setiap jam, diorang jadi nurse , make sure kita makan ubat on time, diorang lah mak, tolong suap makanan :'( saat saat indah ini sukar untuk dilupakan, kadang kadang bila terkenang, apa boleh buat, semua tu hanyalah tinggai dalam memori, nak ulang balik memang tak lah kan. tak boleh dah sampai bila bila. kawan kawan ni rakan seperjuangan kita, sepandai mana pon kita, seberjaya mana pon kita, sebesar mana pon gaji kita, hubungan kawan kawan takkan putus, kekalkan ukhwah yang sekian lama terbina, sentiasalah menghubungi diorang dikala diorang susah senang, jangan biarkan diorang rasa kita kawan dengan diorang on purpose. tunjukkan keikhlasan kita, sentiasa care pasal diorang, sentiasa bertanya khabar dekat diorang :) ingatlah.. diorang sangat penting dalam hidup kita ! :) <3

''Jika kita nak masyarakat menghargai kita, tunjukkanlah kepada masyarakat bahawa anda menghargai mereka''

sekian sahaja. sangatlah  baku ayat yang digunakan ! :) janji ikhlas ! okay.

No comments:

Post a Comment